Saturday 27 June 2015

Istanbul Hana Datang!! Part 2

Assalamualaikum,

Setelah sekian lama baru la ada mood nak sambung entry trip ke istanbul. Okay hari kedua di Bursa kami bercadang nak sightseeing ke Uludag Mountain. Mountain ni kalau musim sejuk memang jadi kawasan bermain ski.

Actually, time kami pergi tu sepatutnya dh bersalji and orang kt situ pun cakap beberapa hari lepas ada turun salji tapi ckit ja..so kami x berpeluang la nk main salji. kononnya dh berangan la nk berguling2 atas salji ala ala hindustan gituu..

Anyway trip naik ke atas mountain tu tetap berbaloi sebab scenery SubhanaAllah sangat cantik!!
Sebelum bertolak kami breakfast kat hotel dulu..Lepas tu kami suruh pekerja hotel call dua teksi untuk bawa kami ke cable car station or kat sana diorang panggil teleferik. Perjalanan dari hotel ke cable car station x lama pun dalam 10 minit je.

Penghuni hotel lain x bangun lagi kut so kami makan puas2..xdak orang nak tgk..hehehe
Entrance masuk ke cable car

Entrance fee nak naik kabel ni 20 lira. Cable car hanya bawak sampai ke atas mountain stesen pertama ja..lepas tu kena naik van jalan brbukit sikit dalam 2 ke 5 lira seorang. Rate ni ikut pemandu van tu. tapi kalau nak naik kena tanya dulu takut nanti dh sampai atas lain pula harga yang dia letak..tapi so far kat sini pemandu dia semua peramah and baik sebab diorang suka orang malaysia. Tambah2 yang sesama muslim memang diorang layan baik sangat.

Lepas dh menaiki van, kami naik cable car tergantung ni. Kalau musim salji cable car ni selalunya orang naik sambil bawak skiboard tapi kami bawak camera ja..hahaha..gayat jugak naik cable car ni tambah2 bila angin kuat rasa macam nak melayang ja.

Dan akhirnya sampai ke puncak gunung.. Walaupun xda salji seperti yang diharapkan tapi cantik sangat pemandangan kat atas ni and sejuk jugak. So , kami decided nak berehat enjoy scenery sambil minum teh..fuhh memang class gitu!!

Haa..ni la van yang kami naik..memang luas and selesa..big boss duk belakang

Selepas puas bergambar kat atas puncak, kami patah balik ke stesen pertama untuk berpicnic makan bekalan yang kami masak kat hotel..yes we cook here..sebab tu trip kami budget trip ja. Makanan semuanya masak sendiri...yelah xkan tiap2 hari nak makan kebab and nasi arab ja..perut melayu la katakan..hahaha..

Petang tu H and family semua sambung shopping kt bazaar. Borong tudung and jubah puas2. Sambil bershopping of course la datang turki kena merasa aiskrim famous diorang tu..

Hari ketiga kami bertolak ke istanbul. Memandangkan hari pertama datang ke bursa naik feri, H decided to try other route to Istanbul. Baru la ada variety and adventure ckit. At least boleh tengok scenery lain pulak ye dakk..

So, kami bertolak ke istanbul dengan menaiki bas ekspress. Memang thorbaikk la service kt turki ni..Dalam bas ada bas attendant yang hidangkan kita air, snack and semua dh include dlm harga tiket bas tu..Bas pulak mmg on time and efficient. Paling kagum tengok stesen bas diorg. Sangat bersih and teratur. Setiap beg yang dibawa atas bas kena dilabelkan dulu. And the best part is bas ni pun akan naik ferry jugak masa nak cross laut ke istanbul ala ala ferry penang la.

Abang sado turkey bawak bas

Banyak option company bas kt sini tapi H pilih Kamil Koc sebab banyak review kt pak cik google cakap service dia tip top and alhamdulillah memang x menyesal pilih.

Paling best bila naik ferry ni ada banyak seagull and ada orang yang bagi mkn burung2 ni jugak..Scenery memang x payah cakap la superb!!!

Bas ni banyak pit stop tapi jangan risau memang sekejap je dia berhenti turunkan passenger and sampai memang on time macam tulis dalam tiket. Tapi H duk perhati jugak la sebab x tau stesen mana yang kena turun. Agak2 jelah tapi driver tu dah tau setiap passenger turun mana so x risau sangat la.

Lepas dh sampai stesen bas kt Istanbul, H cadangkan kt family naik tram ke stesen Aksaray untuk menjimatkan kos teksi..Dari stesen Aksaray baru la kami naik teksi untuk ke apartment..At least boleh cut distance tu ckit,.sebab kami travel ramai so teksi kena amik dua. Kalau naik tram senang murah pun murah cuma susah ckit la nak bawak luggage yang berat lepas isi barang shopping kt bursa..hehehehe..

Sementara H uruskan teksi dengan pak cik turki

Setelah selesai check in apartment, malam tu sambung berjalan2 dekat area istanbul. Sepanjang beberapa hari di Istanbul, H and family cuma berjalan je x naik tram or teksi sebab semua tourist attraction dekat je dengan apartment.

Mak H dh rambang mata dh tengak ceramic tu

Arasta bazaar tersangat la mahal barang dia sampai rasa x logik pulak letak harga gitu. So, H cadangkan jangan la korang beli kat sini..Tapi kalau kaya nak shopping jugak xpa la..Reason kenapa barang kt sini sangat mahal sebab location dia kt tempat hotel orang kaya2 duduk and memang dekat sangat dengan blue mosque.

And finally my travel checklist checked when I saw this beautiful mosque..Blue Mosque..Cantiknya pemandangan waktu malam..Just opposite Blue Mosque ialah Hagia Sophia..Dan yang menariknya masa H jalan kt sini azan isyak berkumandang. Bila Blue Mosque laungkan azan habis satu br la Hagia Sophia laungkan azan..So, dia jadi x mix la azan tu..SubhanaAllah sungguh merdu and syahdu..

Malam tu kami just melawat kawasan x masuk lagi ke Blue Mosque. Cuma jalan2 amik angin malam and plan for the next day. Kebetulan ayah H berborak dengan pak cik turkey jual jagung kat tepi Hagia Sophia tu. Dia suggest untuk kami spend the whole day kt Topkapi Palace. Hagia Sophia and Blue Mosque boleh cover separuh hari ja katanya..Bagus jugak p beli jagung kt kedai dia dapat tips free..thanks pak cik!!

Hagia Sophia

Blue Mosque

Thanks pakcik!

Sis in law acah2 jadi model turki..hahaha

So, next entry H akan sambung perjalanan melawat Hagia Sophia, Blue Mosque, Topkapi Palace and last but not least tempat shopping terbaik and terluas kt turkey ni,,So stay tuned!!

Thanks for reading!!

1 comment:

1. Eh baru tahu nama Hagia sophia tu nama masjid.
    Nama anak Udey Ismail dia guna nama masjid rupanya ^^ ..

Bestnya Hana , tapi x dpt tgok salji pulak die hihi.